PEMANFAATAN INSENTIF PAJAK, SANKSI PAJAK, DAN KESADARAN WAJIB PAJAK TERHADAP KEPATUHAN WAJIB PAJAK SAAT PANDEMI COVID-19
Main Article Content
Abstract
Tax is one of the components of state revenue, and taxes play an important role in national development and government spending. But the public's compliance to carry out their tax obligations is still low, plus the current situation faced by the Covid-19 pandemic, which can be seen from the realization of tax revenues in 2020 of 89.25% of the target set. This study aims to prove the effect of the use of tax incentives, tax sanctions, and taxpayer awareness on taxpayer compliance. This study uses a questionnaire distributed to taxpayers who are MSMEs in Jambi City. Then the data will be processed using the SPSS 26 program to test the validity, reliability, classical assumption test, and hypothesis testing. The results of the research on the t statistic test have a sig value. The variable of the use of tax incentives is 0.043, the tax penalty is 0.000, and the awareness of the taxpayer is 0.286. The conclusion obtained from the results of this study is that the use of tax incentives and tax sanctions has a positive effect on taxpayer compliance during the Covid-19 pandemic, while taxpayer awareness has no effect on taxpayer compliance during the Covid-19 pandemic.
Downloads
Article Details
References
Ahdiat, A. (2022). Ini Tren Tax Ratio Indonesia dalam 5 Tahun Terakhir. Databoks.
Alfina, Z., & Diana, N. (2021). Pengaruh Insentif Perpajakan Akibat Covid-19, Pemahaman Perpajakan, Kesadaran Wajib Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Dalam Menyampaikan Surat Pemberitahuan Tahunan (Studi Pada Wajib Pajak Yang Terdaftar Di Kpp Pratama Malang Utara). E-JRA, 10(04).
Arisandy, N. (2017). Pengaruh Pemahaman Wajib Pajak, Kesadaran Wajib Pajak dan Sanksi Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi Yang Melakukan Kegiatan Bisnis Online di Pekanbaru. 14(1), 62–71.
Atarwaman, R. J. D. (2020). Pengaruh Kesadaran Wajib Pajak, Sanksi Pajak Dan Kualitas Pelayanan Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi. Jurnal Akuntansi, 6(1), 39–51.
Axel, Mulyani, A. (2019). Pengaruh Tax Amnesty Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Dengan Pengetahuan Pepajakan Sebagai Pemoderasi. Jurnal Akuntansi, 8(1), 72–86.
Bowerman, B. L., O’Connell, R. T., & Murphree, E. S. (2017). Business Statistics in Practice. In MSOR Connections (8th ed., Vol. 3, Issue 2). New York: McGraw-Hill Education.
Dukungan Pemerintah Bagi UMKM Agar Pulih di Masa Pandemi - Kementerian Koordinator Bidang Perekonomian Republik Indonesia. (2021). Siaran Pers Hm.4.6/88/Set.M.Ekon.3/04/2021.
Indahsari, D. N., & Fitriandi, P. (2021). Pengaruh Kebijakan Insentif Pajak Di Masa Pandemi Covid-19 Terhadap Penerimaan Ppn. Jurnal Pajak Dan Keuangan Negara (PKN), 3(1), 24–36.
Keputusan Direktur Jenderal Pajak Nomor KEP-156/PJ/2020 Tentang Kebijakan Perpajakan Sehubungan Dengan Penyebaran Wabah Virus Corona 2019. (2020).
Latief, S., Junaidin Zakaria, & Mapparenta. (2020). Pengaruh Kepercayaan Kepada Pemerintah, Kebijakan Insentif Pajak dan Manfaat Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak. Jurnal Analisa Akuntansi Dan Perpajakan, 3(3), 271–289.
Mardiasmo. (2019). Perpajakan. Yogyakarta: Andi.
Mulyani, T. M. (2019). Faktor-Faktor Yang Memberikan Kontribusi Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Ojek Online (Ojol) Di Jakarta. Jurnal Akuntansi, 8(2), 251–264. www.tribunnews.com,
Peraturan Mentri Keuangan Republik Indonesia Nomor 86 Tahun 2020 Tentang Insentif Pajak Untuk Wajib Pajak Terdampak Pandemi Corona Virus Disease 2019. (n.d.).
Rahayu, S. K. (2020). Perpajakan: Konsep dan Aspek Formal. Bandung: Rekayasa Sains.
Rahmadhani, S. R., Cheisviyanny, C., & Mulyani, E. (2020). Analisis Kepatuhan Pajak Pelaku UMKM Pasca Penerbitan Peraturan Pemerintah Nomor 23 Tahun 2018. Jurnal Eksplorasi Akuntansi, 2(1), 2537–2553.
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2017). Organizational Behavior Seventeenth Edition. In Fortune. England: Pearson Education Limited.
Saraswati, Z. E. (2018). Pengaruh Kesadaran Pajak, Sistem Administrasi Pajak Modern Dan Sanksi Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Pada Umkm Di Surakarta. Studi Kasus Inovasi Ekonomi, 2(02), 45–52.
Sekaran, U., & Bougie, R. (2017). Metode Penelitian untuk Bisnis, Edisi 6, Buku 2. Jakarta: Salemba Empat.
Suryowati, E., & Binekasri, R. (2020, December). Sri Mulyani Akui Masih Ada Anggapan Kewajiban Pajak Bentuk Penjajahan. Jawa Post, 1.
Syanti, D., Widyasari, & Nataherwin. (2020). Pengaruh Insentif Pajak, Tarif Pajak, Sanksi Pajak Dan Pelayanan Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ekonomika Dan Manajemen, 9(2), 17.
Tan, R., Hizkiel, Y. D., Firmansyah, A., & Trisnawati, E. (2021). Kepatuhan Wajib Pajak Di Era Pandemi Covid 19 : Kesadaran Wajib Pajak, Pelayanan Perpajakan, Peraturan Perpajakan. Educoretax, 1(3), 208–218.
Tyler, T. R. (2006). Psychological Perspectives on Legitimacy and Legitimation. Annual Review of Psychology, 57(June), 375–400.
Wahyuningsih. (2019). Analisis Dampak Pemahaman Peraturan Perpajakan, Kualitas Pelayanan Fiskus, Dan Sanksi Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi Dengan Preferensi Risiko Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Sains, Akuntansi Dan Manajemen (JSAM), 1(3), 192–241.
Yulianti, L. N. (2022). Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Umkm Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Kewirausahaan, 2(1), 46–53.