Vol. 12 No. 1 (2024): May
Articles

The Influence of Influencer Marketing on Instagram towards Secondate Brand Awareness in Jakarta

Shearent Lie
Communication Study Program, Institut Bisnis dan Informatika Kwik Kian Gie

Published 2024-03-05

Keywords

  • Influencer Marketing,
  • Brand Awareness,
  • Social Media,
  • Instagram,
  • Secondate

How to Cite

Lie, S., & Sitinjak, T. (2024). The Influence of Influencer Marketing on Instagram towards Secondate Brand Awareness in Jakarta. Jurnal Komunikasi Dan Bisnis, 12(1), 1–13. https://doi.org/10.46806/jkb.v12i1.917

Abstract

This study explores the impact of Influencer Marketing on Instagram on Secondate brand awareness in Jakarta. Drawing on Influencer Marketing and Brand Awareness theories, the research employs a quantitative approach with 145 active Instagram users who follow Titan Tyra, an influencer associated with the Secondate brand. Using simple regression analysis, the study finds that the model effectively predicts brand awareness. The t-test indicates a significance value below 0.05, supporting the hypothesis that influencer marketing significantly influences Secondate brand awareness. The conclusion highlights a positive correlation between Influencer Marketing and Brand Awareness, emphasizing the importance of this strategy for companies in Jakarta seeking to enhance their brand presence on Instagram.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Aaker, A. D. (2018). Manajemen Ekuitas Merek. Jakarta: Mitra Utama.
  2. Atmoko Dwi, B. (2012). Instagram Handbook Tips Fotografi Ponsel. Jakarta: Media Kita.
  3. Clow, K. E., & Baack, D. E. (2018). Integrated Advertising, Promotion, and Marketing Communication (ed. 8). United Kingdom: Pearson Education Limited.
  4. Ellora, D. (2019, Mei 16). Mengenal Berbagai Jenis Influencer di Media Sosial. Beauty Journal. Diakses 5 Desember 2021, https://journal.sociolla.com/lifestyle/mengenal-influencer-media-sosial
  5. Fauzi, A. (2017). Pemasaran Internasional – Pengantar, Teori, Dan Konsep (Cet. Ke-1). Malang: Empat dua Kelompok Intrans Publishing.
  6. Firmansyah, M. A. (2020). Komunikasi Pemasaran (Cetakan ke I). Pasuruan: Penerbit Qiara Media, CV.
  7. Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23 (Edisi 8). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
  8. Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
  9. Gityandraputra, D. (2020, Mei 26). Berbagai Tipe Influencer Marketing Campaign Berdasarkan Tujuan Pemasaran. Diakses 3 Desember 2021, https://marketingcraft.getcraft.com/id-articles/tipe-influencer-marketing-tujuan-pemasaran
  10. Hariyanti, N. T., & Wirapraja, A. (2018, Juni). Pengaruh Influencer Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Digital Era Modern (Sebuah Studi Literatur). Jurnal EKSEKUTIF, 15(1).
  11. Hutabarat, J. R. (2020, Maret). Pengaruh Influencer Marketing terhadap Keputusan Pembelian Produk Eiger. Jurnal Stindo Profesional, VI(2).
  12. Kotler, P., Amstrong, G., et al. (2018). Principles of Marketing (Edisi 17). Harlow: Pearson.
  13. Krisnawati, D. (2016, Januari). Pengaruh Brand Awareness terhadap Keputusan Pembelian AMDK Merek Aqua (Studi pada Masyarakat di Kota Bandung). Jurnal Manajemen Bisnis Krisnadwipayana, 4(1).
  14. Putri, P. K. (2016). Aplikasi Pendekatan-Pendekatan Persuasif pada Riset Komunikasi Pemasaran: Iklan Melibatkan Penciptaan dan Penerimaan Pesan Komunikasi Persuasif Mengubah Perilaku Pembelian, 8(1).
  15. Rakhmatin, T. (2017). Pengaruh Komunikasi Persuasif Personal Sales Terhadap Keputusan Pembelian Produk Al-Quran Miracle the Reference E-Pen. Jurnal COMMON, 1(1).
  16. Setiyaningrum, A. (2015). Prinsip-Prinsip Pemasaran, Plus Tren Terkini, Pemasaran Global, Pemasaran Jasa, Green Marketing, Entrepreneurial Marketing, E-Marketing. Yogyakarta: Andi Yogyakarta.
  17. Shimp, T. A. (2014). Komunikasi Pemasaran Terpadu dalam Periklanan dan Promosi (H. B. Sena, F. Santi, & A. P. Dewi, Penerjemah). Jakarta: Salemba Empat.
  18. Sugiharto, S. A., & Ramadhana, M. R. (2018). Pengaruh Kredibilitas Influencer terhadap Sikap pada Merek (Studi pada Mahasiswa Fakultas Komunikasi dan Bisnis Universitas Telkom). Jurnal Ilmu Politik dan Komunikasi, 8(2).
  19. Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, CV.
  20. Zaenuri, A. (2017). Teknik Komunikasi Persuasif dalam Pengajaran. JALIE: Journal of Applied Linguistic and Islamic Education, 1(1).