FAKTOR-FAKTOR YANG MEMENGARUHI INDIVIDU DALAM MENGGUNAKAN PEER TO PEER LENDING DAN EQUITY CROWD FUNDING DI DKI JAKARTA
Main Article Content
Abstract
Financial Technology (Fintech) is rife in finance. Fintech giving advantages to users such as efficiency, and also capable to increase financial inclusion in Indonesia. Peer to Peer Lending service, and Equity Crowdfunding are currently becomeing a trend. The research purpose is to find out what factors influencing individuals in using these digital financial services. This research was conducted in DKI Jakarta by collecting 349 respondents consisting of various demographic characteristics and using the Purposive Random Sampling sampling method. The variables used in research are adaptations of the UTAUT (The Unified Theory of Acceptance and Use of Technology) theory. The results obtained in the form of Performance Expectant Variables and Effort Expectancy have a positive and significant effect on Behavioral Intention of Peer to Peer Lending Services, while Social Influence, Trust, Reputation, and Self Efficacy variables have no positive and significant influence on Behavioral Intention of Services Peer to Peer Lending. Then for Equity Crowdfunding Services the results obtained in the form of Performance Expectancy Variables have a positive and significant effect, while the other 5 variables namely Effort Expectancy, Social Influence, Trust, Reputation, and Self Efficacy do not have a positive and significant effect on Behavioral Intention
Key Words : Fintech, UTAUT, Peer to Peer Lending, Equity Crowdfunding, Performance Expectancy, Effort Expectancy, Social Influence, Trust, Reputation, Self Efficacy, Behavioral Intention.Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia (2016). Penetrasi dan Perilaku Pengguna Internet Indonesia 2016. Didapatkan dari https://www.apjii.or.id pada 3 Desember 2017 pukul 15.00
Cara Membaca Tabel f (16 Mei 2016). Didapatkan dari http://www.spssstatistik.com/cara-membaca-tabel-f/ pada 11 Desember 2017 pukul 17.45 WIB.
Daily Social (2017). Fintech Report 2017. Didapatkan dari https://dailysocial.id pada 11 Maret 2018 pukul 21.20
Davis, F. D. (1989) Perceived Usefullness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information. MIS Quarterly, 319-339.
Deloitte (2015). The Future is now Digital Financial Services in Indonesia. Didapatkan dari https://www2.deloitte.com/ pada 15 Desember 2017 pukul 19.20
Hair JR., J. F., Black, W. C. (2010) Multivariate Data Analysis. didapatkan dari https://www.slideshare.net/adityanovanto5/hair-et-al-2010 pada 3 Februari 2018 pukul 21.30
Hikmawati, Fenti. (2017) Metodologi Penelitian, Depok, Rajawali.
Jumlah Perusahaan Fintech di Indonesia (n.d). Didapatkan dari https://fintech.id/ pada 9 November 2017 pukul 12.20.
Nasir, M. (2013) Evaluasi Penerimaan Teknologi Informasi Mahasiswa di Palembang Menggunakan Model UTAUT, Fakultas Ilmu Komputer, Universitas Bina Darma, Palembang, Indonesia
Otoritas Jasa Keuangan (2015). Master Plan Sektor Jasa Keuangan Indonesia 2015-2019.
Didapatkan dari https://www.ojk.go.id/ pada 4 November 2017 pukul 15.20
Otoritas Jasa Keuangan. (2016). Survey Nasional Literasi dan Inklusi Keuangan 2016. Didapatkan dari https://www.ojk.go.idpada 3 November 2017 pukul 13.30
References APA style (n.d). Pada Website APA style. Didapatkan dari http://www.apastyle.org/learn/index.aspx pada 12 Desember 2017 pukul 17.00.
Putra, R.T. (2017) Analisa Faktor-faktor yang Memengaruhi Minat Perilaku Pengguna Dompet Virtual (e-Wallet) (Studi Kasus : Pengguna e-Wallet Go-PAY), Program Studi Manajemen Bisnis, Sekolah Tinggi Manajemen PPM, Jakarta, Indonesia.
Pengertian Equity Crowdfunding (n.d) Didapatkan dari https://akseleran.com pada 25 April 2018 pukul 09.15
Pengertian Peer to Peer Lending (n.d). Didapatkan dari https://investree.id/ pada 25 April 2018 pukul 09.00
Sabatini, N. (2017) Analisa Faktor-faktor yang Memengaruhi Behavioral Intention Nasabah dalam Menggunakan Internet Banking, Program Studi Manajemen Bisnis, Sekolah Tinggi Manajemen PPM, Jakarta, Indonesia.
Sugiyono. (2010) Statistika Untuk Penelitian, Bandung, Alfabeta.
Suryadi, I. (2014) Adopsi Sistim Informasi Asuransi Terpadu dengan Unified Theory of Acceptance and Use of Technology Studi Kasus : PT. Asuransi Binagriya, Jurnal Asuransi dan Manajemen Risiko, Asosiasi Ahli Manajemen Asuransi Indonesia, Indonesia.
Tabel Isaac dan Michael.(n.d.). Pada course hero online website. Didapatkan dari https://www.coursehero.com/file/p1gkpem/Tabel-penentuan-jumlah-sampel-dari-Isaac-dan-Michael-memberikan-kemudahan/ pada 23 November 2017 pukul 13.05 WIB.
Tabel r dan Cara Membacanya.(8 Juni 2013). Di dapatkan dari http://rumushitung.com/2013/06/08/tabel-r-statistika-dan-cara-membacanya/ pada 11 Desember 2017 pukul 16.35 WIB.
Tabel t dan Cara Menggunakannya (23 Januari 2013). Di dapatkan dari http://rumushitung.com/2013/01/23/tabel-t-dan-cara-menggunakannya/pada 11 Desember 2017 pukul 16.50 WIB.
Venkatesh, V., Morris, M.G., Davis, G.B., Davis, F.D. (2003). User Acceptance of Information Technology : Toward a Unified View. Mis Quarterly, 425-478.
Widnyana, I. I. D. P., Yadnyana, I. K. (2015) Implikasi Model UTAUT dalam menjelaskan Faktor Niat dan Penggunaan SIPKD Kabupaten Tabanan Bali, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Udayana, Bali, Indonesia.
Wiliams, Michael D., Rana, Nripendra., Dwiyedi, Yogesh k., Lal Banita. (2011) Is UTAUT Really Used or Just Cited For The Sake it? A Systematic Review of Citation of UTAUT’’s Originating Article, School of Business and Economics, Swansea University, Swansea, United Kingdom